BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics

24 April 2009

episod 12

Saufa sakina

Wajah mama yang mencuka sewaktu melihat aku balik kerumah ku pandang sepi. Fikiran aku lebih tertumpu kepada abang. Mana abang? Kulihat abang dah siap dikapankan dan diruaang depan rumah orang ramaai membacakan yasin untuk abang. Au mendekati jenazah abang yang terbujur kaku, mencium dahi abang kudus. Aku meneliti wajah abang terakhir kalinya. ‘Ini pengakhiran semuanya abang. pemergian abang menambahkan lagi kebencian di hati mama, membuatkan adik tersingkir terus dari keluarga datuk fauzuki noor. Sebab pemergian abang terletak di bahu adik selama-lamanya.’ Perlahan-lahan aku berlalu daripada jenazah itu. Terduduk aku disuatu sudut mengalunkan yasin buat terakhir kalinya untuk abang. Mak menghampiri aku, memelukku untuk menyalurkan kekuatan untuk aku. Aku teresak kecil di bahu emak. Lantas sekali lagi aku rebah. Panggilan mak, sayup-sayup ku dengari. Mak orang pertama yang aku nampak. Faqeh dan abang dia. Keluarga dia. Dimana mama dan baba? Kakak mana? Terbuang sudahkah aku? Air mata yang mengalir lesu dipipi mak bagai membuktikan andaianku.

“Dah bangun pembawa sial ni? Pengsan konon. Kalau ikutkan hati aku tadi aku campak je kat luar tu.” kata-kata mama menghiris-hiris hati ku.

“Ma, bukan salah saufa. Ampunkan saufa ma. Saufa dah cuba halang abang balik. Tapi abang nak jugak balik.” Aku melutut sambil merayu kepada mama. Aku beralih kepada baba setelah rayuan ku tak dilayan oleh mama.

“Baba, saufa tak salah. Jangan buat saufa macam ni.”

“Berambus kau daripada rumah ni, kau bukan lagi anak aku. Kau penyebab anak aku falah mati. Aku tak nak tengok muka kau lagi.” Dentuman dilangit bagaikan mengiringi pemergian aku malam ini. Tiada yang menghulurkan simpati.

“Baba, jangan buat saufa macam ni. Tolonglah, saufa anak baba, anak mama. Takdir tuhan yang menentukan segala-galanya. Bukan salah saufa abang pergi tinggalka…”

“Berambus kau sekarang. Berambus aku tak nak tengok muka kau lagi kat sini.” Kata-kata baba betul-betul menyentuh hati dan semangat aku yang hanya tinggal sedikit. Aku memandang mak dengan muka sayu sebelum perlahan-lahan aku mengambil beg tangan aku dan ingin berlalu pergi. Dentuman guruh di langit hampir melumpuhkan semangat yang hanya tinggal sedikit.

“Kau jangan amik apa-apa daripada rumah ni. Aku tak izinkan. Bak sini balik, kad kredit, kunci kereta dan aku tak izinkan kau balik kerumah tok di kampung. Aku nak kau berambus daripada hidup kami.”

Aku hanya memandang tanpa perasaan. Aku anak keluarga ini kenapa sampai bergini bencinya mereka kepada aku. Aku nak duduk kat mana kalau aku tak dibenarkan balik ke rumah dikampung. Ya Allah bantulah aku. Aku menyerahkan segala-galanya kepada baba. Sentuhan faqeh di bahu aku ketika aku berlalu meninggalkan rumah yang jadi kebanggaan keluarga ini mengingatkan aku masih ada dia. Egoku berlalu dengan sedetik waktu. Lantas tubuh ku diraih dalam pelukkan faqeh sebelum kami sama-sama melangkah ke kereta.

“Saufa, sabarlah, apa yang jadi ada hikmahnya. Kalau mereka buang saufa, abang ada. Kita bina balik apa telah kita sia-siakan dua tahun lalu. Tuhan tu maha adil sayang.”

“Thanks cikgu, saya tak tau ke mana saya patut pergi lagi. Dunia saya dah pergi bila tertutupnya mata abang daripada melihat dunia ni. Saya tak tau apa salah saya sampai baba ngan mama marah sangat ngan saya. Apa dosa saya saya tak tahu.” Esakan terus berlansung walaupun aku telah berlalu meninggalkan rumah baba.

“Syhh, jangan panggil cikgu. Abangkan suami saufa. Abang patut bertanggungjawab atas saufa. Kita bina hidup baru. Abang bagi peluang kepada abang untuk menenbus kembali apa yang telah abang lalaikan selama ini. Dah lah jangan menangis lagi. Kita balik rumah jumpa papa dan mummy.”

Suami? Bila pulak aku kawin ni? Ade eh? Ke aku dah lupa aku dah dah kawin, takkan kot.

“Abang? Suami? Bila pulak saya jadi isteri cikgu ni? Cikgu mimpi yer?”

“Awak tu yang mimpi puan faqeh irman. Bukan kita dah nikah dua tahun lepas ke? Cuma kawin jer blum.”

Usikan faqeh yang berserta senyuman gatal tu mengingatkan aku dengan peristiwa abang yang mewalikan aku, bukan baba. Mutiara jernih yang berhenti tadi, bertubir kembali dalam takungan mata. Sungguh aku lupa, abang telah banyak membantu dan menolong aku. aku sayang abang. abang maafkan saufa.

0 comments: