BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics

24 June 2009

episod 17

Faqeh Irman.
‘Alahai, kopak lah aku bulan ni. Barang dapur je dah sampai RM 300++. Nasib baik aku tak bayarkan baju-baju dia masa kat mid valley tadi. Kalau tak maunya aku pengsan kat situ jugak tadi. Ne yang aku nak jadi enemy dengan dia ni. Hish, benci betulah, ingat aku ni buat duit ke?’
Ni yang lemah seluruh badan aku ni, dah tak bermaya dah ha. Nak makan apa hujung bulan nanti? Makan pasir? Agak-agaklah berbelanja pun.
“Dahlah, jom kita balik. Karang kalau duduk lagi kat sini bankrap saya awak buatkan.” Saufa hanya menganggukkan kepala tanda setuju. ‘Aah memang lah setuju, dah dok perabih duit aku. Nak bagi belanja sekolah kat kau lagi.’
Pening kepala aku. Ni yang kene pikir banyak kali ni. Nak berhenti ke tak nak. Tolong Along Hakim kat pejabat lagi lumayan gaji aku. Tapi jadi cikgu ni cita-cita aku daripada kecil.
“Cikgu marah saya ke?” pertanyaan Saufa memecah segala monolog dalaman ku.
“Nak marah pun tak guna. Dah jadi. Lagipun, awakkan dah biasa dengan duit, jadi saya tak boleh nak salahkan awak juga. Saya ni cikgu biasa baru graduate tak sampai lima tahun pun, berapa sangat gaji saya. Tapi saya minta, tolong lah berjimat. Gaji saya yang ada nilah nak bayar duit sewa rumah, duit kereta, duit makan minum kita lagi. Duit belanja awak lagi. Segala jenis bil lagi nak kena bayar. Duit simpanan tuk awak nak belajar lagi.”
“Maafkan saya kalau saya dah susahkan cikgu. Saya ni memang menyusahkan orang je. Ke mana-mana saya pergi semua orang susah kerana saya.” Jawabnya sayu.
“Dahlah tu. jangan menangis pulak. Saya ni tak reti nak memujuk perempuan menangis.”
Setengah jam kemudian kami sampai ke rumah sewa aku. Disebabkan oleh hari dah malam, tak dapatlah kami ambil barang-barang Saufa dekat rumah tok dia. Masalahnya esok. Dia nak pergi sekolah melenggang aje ker? Takkan nak suruh ponteng. Dah berapa hari dia ponteng dan berapa hari pulak aku bercuti. Macam mana nak buat ni? Macam mana apanya, kalau aku nak suruh Saufa pergi sekolah pun takkan nak pakai jeans dengan tee. Ingat ni sekolah kat luar negara ke. Ponteng lagi lah nampaknya budak bertuah ni. Tak per lah esok balik sekolah, aku pergi ambil barang-barang dia kat rumah tok dia.
“Saufa, dah solat belum nih? Dah pukul berapa ni? Dah nak habis dah magrib ni.”
“Saya tak boleh sembahyang lagilah. Tak ingat ke?” balas Saufa. Lemah.
“Oh, tak boleh lagi ye? Opss, sorry. Tapi ni kenapa pulak ni? Tadi ok je, ni muka pucat ni. Awak sakit apa pulak ni?” Soalku cemas. Dah kenapa pulak dengan budak ni, tadi ok je, la ni, muka macam ayam berak kapur je. Macam-macam masalah lah pulak. Janganlah buat hal lagi Saufa. Dalam diam-diam hati aku berdoa supaya musibah menjauhi dia.
“Tak ada apalah cikgu. Saya sakit perut je. Senggugut. Ada minyak panas tak?” Perlahan bibir comel itu menuturkan kata. Pulak dah apa aku nak buat ni.
“Ada, ada kejap saya ambilkan.” Aku berlalu ke bilik mengambil minyak panas untuk Saufa. minyak panas yang disapu tadi membawa kesan kekurangan. Ku kira. Kelegaan yang tertera di wajahnya membuatkan aku mengurut dada perlahan. Azan yang berkumandang dikaca television membawa aku ke alam nyata. Mata yang sedari tadi merenung wajah polos Saufa yang telah tertidur beralih ke kaca television. Aku berlalu menunaikan solat isyak.
Doa dan wiridku panjang sekali malam itu. Aku memohon agar Allah menjaga rumah tangga aku. Agar Allah menambahkan rasa cinta aku kepada Dia. Agar Allah menetapkan hati aku hanya untuk Saufa. Aku mengakui, masih sukar ku pupuk rasa cinta di hati, walaupun bertahun aku menjejaki. Mungkin rasa tanggungjawab yang menebal buat aku tak betah tiada Saufa di sisi aku. Aku juga berharap agar segala masalah yang timbul dapat di atasi dengan sebaik-baiknya.
Seusai solat aku berlalu melihat Saufa di ruang depan, tapi sufa tiada. Aku berlalu ke bilik ku dan ku lihat Saufa damai di atas katil, berselimut. Nyenyak nampaknya anak gadis ini. Aku berlalu menyiapkan segala keperluan untuk esok. Baju dan peralatan mengajar. Setelah ku siapkan, aku berlalu ke bilik dan merebahkan badan di sebelah Saufa dan terlena. Hanya bangun setelah jam menunjukkan pukul 6.30 pagi. Rutin harian berlangsung lagi. Entah mengapa aku merasa lagi selesa dan gembira, mungkin sebab dia ada di sisiku.
Segala-galanya berlangsung seperti biasa. Damai, tenang tak beriak. Hidup kami bagaikan air sungai yang mengalir tanpa henti. Tiada masalah sehingga Saufa menduduki peperiksaan STPM dan yang paling menyenangkan aku, mummy dan papa, Saufa hamil 2 bulan. Along hakim dengan Kak Atiya masih merancang untuk mendirikan rumahtangga. Ku akui, walau macam mana aku cuba untuk mencintai dia, aku gagal. Aku cuma ada rasa sayang bukan rasa cinta. Walaupun benih aku sedang membesar dan membentuk satu umat Muhammad yang lain di dalam rahim dia. Apa yang aku cari aku tak tahu. Saufa memang isteri terbaik. Apa yang aku perlukan semua jadi keutamaan kepada dia. Aku memang tak sangka anak gadis kota metropolitan, membesar dalam taburan duit menjadi seorang anak gadis yang lengkap serba serbi. Bukan sahaja cekap di dapur bahkan bijak menangani segala-gala dalam rumah tangga. Masa dibahagi dengan baik sekali. Antara pelajar dan isteri orang, Saufa melakukan yang terbaik. Aku sendiri tak tahu apa yang aku cari. Jiwaku kosong ibarat padang pasir. Tiada berair, tiada berpohon. Sedangkan aku memerlukan sesuatu yang dapat menghiburkan aku. Aku akui anak yang dikandung menjadi bukti rasa cinta tetapi aku cuma menganggap itu satu tanggung jawab aku sebagai suami yang patut aku penuhi.

0 comments: