BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics

27 September 2009

episod 22

Saufa sakinah.

Aku melawat kubur abang. Membacakan yasin dan menyiram air mawar.
‘Abang, adik rindukan abang. Abang, kak atiya dah kahwin, dengan abang faqeh. Meriah sangat perkahwinan dorang. Adik jeles sangat-sangat. Adik tak pergi tengok tapi adik tahu, mama dengan baba mesti happy sangat. Tak macam perkahwinan adik kan? Sekarang ni adik duduk dekat rumah sewa, dekat ampang. Mummy yang suruh adik dengan faqeh duduk situ. Mummy tak nak nanti kak atiya tak selesa dengan adik. Tapi tak per, mummy bagi orang gaji dia kat adik, adik ada teman, sekurang-kurangnya walaupun faqeh tak selalu dengan adik. Faqeh jarang sangat balik rumah, dia kata balik rumah mummy, tak perlah. Adik tak kisah pun. Abang, tak lama lagi abang nak dapaat anak buah tau. Adik tengah tunggu hari je nak bersalin. Insyaalah dalam awal bulan nanti, adik akan deliver the baby. Kalo lelaki dia akan jadi sebaik abang, dan kalau perempuan dia akan jadi sebaik mummy. Insyaalah. Abang adik dah lama kat sini. Adik balik dulu ye. Nanti adik datang lagi. Asalamualaikum.’
Seusai salam, aku menghadiahkan al fatihah kepada abang. Aku berlalu pulang ke rumah. Kandungan ku yang berusia 8 bulan ini terlalu mencabar aku. Pada awalnya, aku mengalami morning sickness yang melampau. Aku di uji lagi dengan sikap faqeh. Selama lapan bulan kandungan ini, tak pernah sekali pun, aku merasa bahagia yang teramat. Aku tak tahu di mana silap aku.
Kehidupan yang aku lalui sungguh membosankan. Dalam seminggu hanya sekali faqeh balik ke rumah sewa kami. Aku di ibaratkan macam isteri kedua yang perlu menyorok. Apa hak aku?
Rutin harian ku tak berubah. Bersiap-siap menunggu kelahiran anakku. Doa yang di bekalkan oleh mummy aku amalkan. Mummy kata biar senang aku melahirkan anak. Insyaalah dengan izin Allah, aku tidak mengalami sebarang masalah. Masaku yang terluang hanya diisi dengan bacaan al-quran. Doa dan zikir tak putus-putus beralun di bibir. Lagu puspa beralun dari telofon bimbit menggamit aku untuk meninggalkan kenangan semalam. Luka semalam tak seharusnya aku kenang. Biarlah menjadi kenangan dalam hidup aku.
“Hello. Assalamualaikum.” Deringan terhenti bersambut salam.
“Waalaikumsalam. Bileh bercakap dengan saufa?”
“Ye, saufa di sini. Sapa ni?”
“Saufa, ko tak ingat aku dah ke? Aku ima ni. Ko ape kabar? Sihat tak? Ko kat mana sekarang ni?”
“Woi, banyaknye soalan. Sabarlah. Aku sihat. Ada kat umah, tunggu baby kuar daripada perut aku. Mehlah datang rumah.”
“Aaa... baby? Biar betul. Aku ada kat kl ni. Kat rumah makcik aku. Macam mana nak datang rumah?”
Dan, seterusnya petang itu jugak aku menjemput ima dari rumah makciknya. Becok mulut ima becerita. Aisyah sekarang dah bertunang. Amir dah putus dengan nolin. Macam-macam cerita daripada Perak di hadiahkan untuk aku sebelum aku terpaksa menerang apa yang belaku. Kisah aku dan faqeh menjadi topik utama sehinggakan aku lupa hari telah menginjak ke malam.

Nurilma
Saufa. Apa yang terjadi sebenarnya? Ini bukan kau yang aku kenal. Wajah sendu yang cuba di selindungkan. Dengan perut memboyot, keseorangan. Mana faqeh irman? Ada yang tak kene antara kalian kah? Senyuman semanis madu, memikat ramai lelaki dulu seperti hilang ditelan kematangan. Air mata apa yang kau kesat secara sembunyi dari pandangan aku?
Siapa perempuan yang aku nampak bersama faqeh di jaya jusco semalam? Kenapa kau berada di sini sedangkan kau sepatutnya duduk dalam keadaan selesa sambil menunggu kehadiran orang baru. Di mana faqeh? Aku memandang sepi saufa yang berlalu masuk ke bilik setelah kami bertukar salam. Derita apa yang kau tanggung saufa?
Faqeh irman, apa yang telah kau berikan kepada manusia bernama saufa sakinah sehinggakan dia seperti orang terlalu redho. Sedangkan ini bukan sikap dia yang sebenar. Apa yang terjadi dalam rumah tangga kalian sebenarnya?
“Selamat pagi, cik saufa. Amacam hari ni? Baby ok tak?” aku memandang saufa seperti anak-anak yang meminta gula-gula.
“Baby ok cik ima. Aku ko tak nak tanya.”
“Ala ko aku nampak terang-terangan. Baby tu ko ajer yang tahu. Ko yang bawak.”
Senyuman manis itu yang aku tunggu saufa.
“Yelah. Jom makan. Bibik masak ape pagi ni ye?”
“Bibik masak nasi lemak. Aku tolong je.”
“Ko tolong ape? Tolong tengok?” mengekeh saufa menggelakkan aku.
“Pandainya dia. Kawan saper la ni?”
“Kawan orang lah, takkan kawan beruk kot.” Ketawa kami panjang. Pagi yang indah. Aku ingin kau selalu macam ni saufa. Bukan mengesat air mata secara curi-curi.
“Saufa, pas ni kita pergi shoping nak? Aku nak belikan barang untuk anak angkat aku ni.”
“La, ko ni. Susah-susah je. Kalo nak ape salahnya. Aku lagi suke.”
“Eleh kau ni. Nak pergi mana? KLCC nak?”
“Ok. Kul 11 nanti kita pergi.”
“Ok.”

2 comments:

Anonymous said...

salam...
konpius saya dgn crita faqeh n saufa ni...
mula2 si faqeh ni mcm suka n sayang kt saufa...
pas2 dah lama buat hal lak....
kalo x syg wat pe sampai dimengandungkan anak org 2???
n saya rasa awak agak merushingkan cerita ni dari bab 20.
are u lack frm idea??

lovelysu said...

wsalam
tq...ini mmg idea asl..
dah namanya pun llki..kalo die amik pelacur..
tak kire sayang pun..
this is a real life..
sayer pernah alami dan sayer tahu..
maaf kalo menyinggung...
but it is a real life...
mgkn awak dapt llki yang baik..
kalo awak llki mgkn tak buat macam tuh..
bagai mana pulak kalo perempuan yang kene rogol?
sebab sayang ke die rogol prmpuan tuh?
pk2 lah...