BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics

28 December 2009

episod 25

Mak.




Anak yang ku asuh dari kecil sampai besar begini banyak dugaannya. Bertahun aku menyimpan rahsia siapa dia sebenarnya. Anak yang ku kendong ketika melakukan kerja kini datang membalas budi yang aku taburkan. Sesungguhnya allah terlalu menyayanginya. Terlalu banyak dugaan yang kau lalui, anak. Maafkan mak ina. Mak tak sanggup nak melihat air mata ini jatuh lagi. Mak terlalu terluka melihat ina seorang diri, bertungkus lumus dalam usia yang cukup muda, mencari belanja dan menyara ain dan mak. Sedangkan ina tak perlu bersusah payah macam ni sepatutnya.

Aku ingat lagi ketika ina menyatakan hasrat untuk pergi bersama aku setelah tempoh pantangnya tamat. Perkahwinan aina menjadi jawapan terhadap pertanyaan aku. Sedangkan puan dan tuan tak ambil kisah dengan siapa aina berkahwin. Aina bukan orang lain dalam keluarga ini. Kawan baik atiya ini telah menjadi sebahagian daripada hidup kami bertahun-tahun lamanya. Lupakah tuan dan puan terhadap tanggungjawab dan amanah yang di berikan terhadap mereka?





Saufa sakinah

Bertahun-tahun aku dan faqeh meneruskan hidup mengikut jejak yang dilakar sendiri. Membiarkan rindu terus berlalu, membuang ingatan terhadap kenangan lalu. Banyak yang telah berlaku bertahun-tahun ini. Aku telah menyempurnakan pendidikanku hingga ke peringkat sarjana. Alhamdullilah, setalah 7 tahun berlalu, aku telah jadi seorang yang tabah menerima dugaan tuhan yang maha mengetahui. Aku menerima apa yang terjadi dalam hidup ku dalam tahun-tahun yang lalu ku jadikan sebagai panduan dalam menghadapi hidup. Amira nurain, buah hatiku, telah membesar menjadi anak yang cantik dan cerdik. Kadang-kadang ada rungutan daripada mulut anak itu menanyakan tentang faeh. Walaupun dia tidak mendesak, aku tahu dia merindukan ayahnya. Nasihat emak yang mahu kembali ke ibu negara aku pertimbangkan berbulan-bulan lamanya. Tawaran daripada salah satu travel agensi di ibu kota, membawa aku pulang ke kuala lumpur. Mencari kembali harga diri aku yang telah hilang bertahun-tahun ini. Akhirnya aku ibarat belut pulang ke lumpur, sirih kembali ke gagang.

Dalam kesibukan kota, aku masih lagi memenuhi rohani ku dengan ilmu agama. Dalam sebuah buku yang aku bacan dalam mengisi kekosongan rohaniku yang menceritakan pasal wali membawa aku kepada titik dan detik perkahwinan ku dengan faqeh.

Wali ini terbahagi kepada tiga bahagian. Wali mujbir iaitu wali dari bapa sendiri atau datuk sebelah bapa (bapa kepada bapa) mempunyai kuasa mewalikan perkahwinan anak perempuannya atau cucu perempuannya dengan persetujuannya atau tidak(sebaiknya perlu mendapatkan kerelaan bakal isteri yang hendak dikahwinkan). Yang keduanya wali aqrab dimana wali terdekat mengikut susunan yang layak dan berhak menjadi wali. Yang ketiganya wali ab’ad, iaitu wali yang jauh sedikit mengikut susunan yang layak menjadi wali, jika ketiadaan wali aqrab berkenaan. Wali ab’ad ini akan berpindah kepada wali ab’ad lain seterusnya mengikut susuna tersebut jika tiada yang terdekat lagi.

Yang terakhirnya wali raja atau wali hakim iaitu wali yang diberi kuasa atau ditauliahkan oleh pemerintah atau pihak berkuasa negeri kepada orang yang telah dilantik menjalankan tugas ini dengan sebab-sebab tertentu.

0 comments: