BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics

18 October 2009

episod 24

Aina

Kadang-kadang aku jadi tak paham apa yang faqeh hendakkan? Selama 3 tahun ini bagai ada perkara yang di sorokkan daripada aku. Pasal isterinya yang telah menghilangakn diri tu ke? Aku tak tahu. Tak cukup ke layanan aku terhadap dia? Mummy, papa dan yang lain melayan aku dengan baik sekali. Orang yang paling terkejut sewaktu aku menyatakan hasrat untuk menerima lamaran faqeh ialah atiya.

“Tiya, aku rasa nak kawin la.”

“Nak kahwin dengan siapa?”

“Faqeh.”

“Ha? Siapa? Faqeh? Adik hakim ker?”

“Aah, dia lamar aku. Aku tak tahu nak jawab aper.”

“Aina, faqeh tu suami orang. Dia tak bagi tau ke?”

“Bagi tahu. Dia kata isteri dia tak kisah.”

“Tak kisah? Dah bertahun dorang nikah. Isteri dia boleh kata tak kisah? Ke faqeh yang cakap macam tu?Kau pernah tak pergi jumper isteri dia? Tahu tak siapa isteri dia?”

“Tiya kau ni kenapa? Aku yang nak kahwin.”

“Masalahnye, yang kau nak kawin tu adik ipar aku. Adik ipar aku tu suami orang. Kau paham tak dengan word ‘suami orang’?”.

“Paham. Dah faqeh sendiri yang kata bini die tu tak kisah. Kau pulak yang kisah kenapa? Ko jangan risau k, yang nak nikah ni aku, bukan kau. Kau dah nikah pun. Insyaalah tak ader aper-aper. Aku yang akan tanggung semua tiya. Ini hidup aku. Biar aku yang tentukan.”

“Aina, aku tahu ini hidup kau. Tapi kau tu kawan baik aku, aku taknak dengar ape-ape jadi kat kau. Aina, pilihlah orang lain. Walaupun dia adik ipar aku, aku tak galakkan sebab dia suami orang aina. Tolong lah dengar apa aku cakap. Jangan lukakan hati orang lain untuk kebahagian sendiri. “

“Aku nekad tiya. Apa nak jadi-jadilah. Aku nak jugak faqeh. Ini bukan sekadar cinta aku tapi penyelamat aku terhadap hutang-hutang bapak aku. Aku bukan pentingkan diri aku. Tapi aku terpaksa. Setakat gaji aku tuh, tak cukup nak bayar hutang bapak aku, nak tanggung bil hospital lagi.”

“Ikut kau la aina. Aku dah bagi pendapaat aku. Ingat cakap aaku ni. Dia lelaki tiya, kalau dia boleh macam ni kat isteri dia, tak mustahil dia boleh buat kat kau benda yang sama juga. Ini hidup aina, allah tu maha adil. Dia akan bayar cash apa yang kita buat. Aku Cuma tak nak kau meyesal di belakang hari. Seeloknya kau mintaklah izin isteri dia baik-baik. Kenali dulu.”

“Aku nekad tiya.”

Dan kerana nekad yang ku lafazkan tiga tahun lalu, aku berada disini. Berbahagia dengan faqeh irman, atas air mata orang lain. Tak sempat ingin ku mengenali wanita yang berkata ye untuk berpoligami. Tak sempat aku tatap walaupun sekeping gambar perkahwinan faqeh yang dahulu kerana, semuanya telah di bawa pergi oleh isteri dia. Kata mummy lagi, isteri faqeh membawa pergi anak yang baru di lahirkan bersama ketika kami pergi berbulan madu di Paris. Menikmati permandang Eifel tower, ketika itu ada insan yang lain membawa diri sebab kebahagian kami. Aku bukan kejam tetapi aku terpaksa. Ini peluang aku untuk keluar dari kemelut kemiskinan. Untuk mencapai cita-cita aku untuk menjadi orang kaya. Cinta menjadi sebab yang kedua kenapa aku menerima lamaran faqeh.

Saufa sakinah

Destinasi yang aku pilih tiga tahun lalu membawa aku jauh dari realiti. Kalau dulu aku terpaksa menerima kenyataan dan berselubung dalam kesedihan, tapi hari ini aku mampu tersenyum manis. Amira nurain, anak yang tak pernah kenal siapa ayahnya,tak pernah kenal keluarga, dia hanya cuma mengenali aku dan mak. Tiga tahun berlalu, apa yang jadi di sana tak pernah aku tahu. Pergi aku membawa luka yang perlu di ubat, meninggal sebab munasabab mengapa aku terluka. Apa khabar gaknya mummy dan papa di sana. Mama dan baba, saufa rindu sangat kat baba ngan mama. Kubur abang cuma aku ziarahi setahun sekali. Kalau ada kesempatan pulang ke kuala lumpur aku hanya singgah di tempat Ima. Tak pernah ku ambil tahu tentang faeh. Tentang kak aina, yang telah menjadi isteri faqeh. Bukan aku tak kenal kawan rapat kak atiya. Lantas aku sendiri yang menghantar borang izin poligami kepada faqeh. Aku tahu kak aina akan membahagiakan faqeh. Itu cinta faqeh dan aku cuma boleh berharap yang mereka bahagia. Doa ku dari jauh.

Pemergian aku, aku bawa sekali pengasuh kesayangan ku. Mak tak punya siapa-siapa kat dunia ni. Biar ina jaga mak pulak. Itu alasan aku membawa mak pergi. Biar mama cari pembantu baru. Kuliah dan kerja mengekang masa aku untuk lebih lama bersama mak dan nurain. Nurain membesar menjadi anak yang ceria dan melucukan. Keletah dia membuat aku dan mak tak kering gusi. Aku berharap bahagia ini akan berkekalan.

“Mak, mak masak ape hari ni? Ina lapar la.” Rengekku manja.

“Mak masak tom yam la.”

“Eii, mama tak malhu pelhuk mak.” Suara kecil itu membuat aku berpaling.

“Apa dia sayang? Ain jeles ye mama peluk mak?”

“Uat ape nak jeles. Mak ari-ari pelhuk ain. Mak tak pelhuk mama.” Kata-kata itu mengundang ketawa kami.

“Sayang tak nak peluk mama?” kata ku seraya mendepangkan tangan. Terkedek-kedek nurain berlari mendapatkan aku. Ini nyawaku. Hidup aku. Demi amira nurain aku mampu bertahan. Ya allah jangan rampas anak ini dari pelukan aku. Tepukan mak di bahu melerai pelukan aku terhadap nurain. Rasa sebak menghantui hati perlahan air mata mengalir tanpa segan.

“Mama nangis kenapa?”

“Tak ada apa sayang.”

“Ina, sudahlah tu.” Bahu mak aku peluk untuk mendapatkan sedikit semangat. “Mak paham apa yang ina rasa. Faqeh takkan datang semata-mata untuk mendapatkan anak yang dia tak pernah kenal, ina. Lagipun tentu aina dah ada anak. allah tu maha adil ina. Mintak dengan penuh tawaduk tentang keadilan itu.”

“Allahuakbar.” Kata-kata mak membawa aku ke alam nyata. Masih ada yang sayang.

7 comments:

Anonymous said...

huhu..cdey2..jahatlah faqeh tu..

Anonymous said...

cdeynyer..

epy elina said...

crta ni sngt sdih n mmberik ksan kpada sy..
sy sntsa trbyang crta ni n x sbr nak tngu n3 strusnya...
tbhkan la ati saufa n utuskan ssorg llki dlm idup sauna...
sy x nak dia ngn faqeh..
i hate him...

Hana_aniz said...

wah.. sy baca dr mula smpai episod ni.
plot nye bagus. sy ske citer yg byk konflik!
cayalah!!
tp.. sy harap cik writer leh besarkn sket tulisan. sakit mata baca. hehehe..
leh ye besakn tulisan??
sambung la cepat2!!

Anonymous said...

salam su.. wah..rumah baru ek? bila nak sambung lagi nih.. tak sabar nak tau kisah seterusnya.
kaknik

faridah said...

bila nak smbung citer ni...
suke dgn citer ni,pandai su tulis erk...sedih dibuatnya ....kesian kat saufa...x nak dia ngan faqeh...faqeh x layak utk dia,emo sket hehehe..//

sinichies_girl88 said...

bila nak sambung huhuhu
nak faqeh ngn saufa...
huuhuhu