BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics

28 December 2009

episod 27

Mummy.




“Aina.”

“Ye mummy. Kenapa?”

“Mana faqeh tak sampai-sampai lagi ni? Dah pukul lapan lebih ni. Kang sejuk semua ni dah tak sedap dah nak makan.”

“Abang on the way tu my. Aina baru je lepas telefon dia. Lagi 10 minit sampai la tu.”

“Hish ajak makan pun susah. Apa nak jadila budak ni. Dulu elok-elok jadi cikgu sibuk nak jadi businessman pulak. Tengoklah sekarang nak jumpa mummy seminggu sekali pun susah. Ajak tinggal sini taknak, nak berdikari konon.”

‘Geramnya aku dengan faqeh ni. Anak dah 3 tapi perangai macam tak kahwin lagi. Tak kahwin dulu bagus lekat kat rumah. Tu nak masuk empat dah tu, buat kilang anak ke budak-budak ni. Anak kecik-kecik lagi.’

“Sara, hidangkan makanan.” Aku berlalu ke hadapan untuk menunggu anak yang ku rindu. Kalau dulu peha aku tempat dia baring jika bermasalah tapi sekarang tidak lagi. Sejak dia membina rumah tangga dengan aina, aku tak pernah memanjakan dia lagi, aku tak lagi merasakan pelukan dan ciuman anak bongsu ku lagi. Bila aku mengutarakan kepada suami ku, alasannya, ‘Faqeh dah besar tak kan nak duduk di riba awak lagi. Lagi pun dia dah ada isteri, baik dia bertmanja dengan isteri dia.’ Papa tak tahu hati aku terluka hebat. Kalau dulu walaupun dia berkahwin. Merahsiakannya daripada aku, tak pernah tidak dia mengenepikan aku. Kerana cintakan dia jadi begini?

“Assalamualaikum mummy.” Suara yang menyapa itu membuat aku berpaling. Lantas aku peluk anak itu dengan erat. Aku ingin merasa kembali rasa sayang anak ini pada aku. Ada air yang keluar daripada mataku.

“Mummy, kenapa ni? Faqeh baru tak balik 2 minggu dah macam ni mummy. Janganla nangis my. Dah macam Suha je faqeh tengok.”

“Mummy rindu faqeh. Mummy rasa mummy dah hilang faqeh. Faqeh tak jenguk mummy selalu macam dulu.”

“Mummy faqeh sibuklah.”

“My, sudahlah drama awak tu. Jom makan. Pa dah lapar dah ni. Nak makan tomyam putih awak tu.” Laungan daripada suami aku menyedarkan aku, berpasang-pasang mata melihat aku dan faqeh. Macam tak jumpa bertahun rasanya. Tak ku kira malu yang bertandang anak menantu dan juga suami. Selalunya aku tak emosional macam ni. Apa agaknya yang menjadikan aku macam ni. Makan malam keluarga yang mengumpulkan semua anak dan menantu aku. Bersama-sama cucuku yang makin membesar dan comel dan juga manis. Cuma aku menunggu seseorang untuk melengkap makan malam ini yang tak mungkin akan hadir dalam mimpi pun. Kemana agaknya anak itu membawa diri, membawa bersama cucu ku yang sulung. Saufa, sedetik nama itu bertamu di hati membawa sayu dan rindu yang tak pernah padam.

4 comments:

keSENGALan teserlah.. said...

whoaaaaa..
saufa da kembali..
huhu..smbung2..

sinichies_girl88 said...

akhirnya ader n3...
huhuu lama menunggu...
sambung lagi er...
nak faqeh kmbali ngn saufa..
geram kat aina ni huhuhuhu...
sambung lagi erk...
:)

faridah said...

Salam...

Waa bestnyer ade smbungan dah...
nak lg hehehe...
x puas baca huhu...

akak said...

sentap sungguh rasa huhuhu..
cepat sambung lagi su...