BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics

24 June 2009

episod 14

Faqeh Irman
“Faqeh, dah sudah nanti bawak Saufa berehat. Dia tentu dah penat.” Aku hanya mengangguk lesu. Jam dinding hamper kepada 12. Mata aku mengantuk sangat ni. Cepat la cik Saufa oi.
“Dah Saufa? Abang dah mengantuk sangat-sangat ni. Mak Jah pun dah nak tidur tu. kesian dia, makan la cepat sikit.” Aku memujuk lembut.
“Dah, kalau cikgu ngantuk pergi lah tidur dulu. Saya nak kemas ni dulu nanti sayaa naik. Tapi saya nak dudk bilik mana?” lembut je suara Saufa ni. Aku ni dah lah kat awangawangan ni. Kaarang terlelap jugak aku kat sini karang.
“Kat bilik abang lah. Naik ikut tangga tu, belok kanan, naanti nampak bilik ada nama abang kat depan pintu tu. Nanti Saufa naiklah, abang dah ngantuk sangat ni.” Aku membiarkan Saufa mengemas bekas makanan kami tadi. Papa, mummy dengan Along Hakim semua dah tidur. Aku pun ngantuk sangat dah ni. Al-maklumlah penat. ‘Kesian kat bini aku tu.’ Apa lah yang akan jadi esok? Dapatkah mummy dengan papa terima kenyataan dan penyataan yang akan keluar daripada mulut aku nanti?
Pintu yang bilik ku tutup perlahan. Aku mengambil tuala dan berlalu ke bilik air untuk mandi dan bersolat. Sibuk-sibuk tadi lupa pulak nak solat isyak. Apalah yang lalai sangat aku ni? Macam mana nak jadi pemimpin yang baik dalam rumah tangga aku nanti? Solat pun tunggang terbalik, macam manalah aku nak jaga Saufa nanti? Dah la dia budak lagi. Baru 19 tahun. Entah cukup entah tidak 19 tahun lagi. Ya allah, restuilah kami dan tunjukkanlah kami ke jalan yang benar.
Usai solat, aku terus menunaikan solat hajat, supaya aku dan hidup keluarga aku direstui Allah. Aku berdoa panjang. Aku pinta agar, aku hidup dijalan yang diredhoi Allah, agar mummy dan papa diampuni Dia yang satu, supaya aku dapat menjalankan amanah dan tanggungjawab aku dengan sebaik-baiknya sebagai suami Saufa. Sebaik aku berpaling, mataku tertancap terus kepada Saufa yang hampir terlena dikerusi panjang. Mendung terlakar diwajahnya walaupun sedang tidur. Memang berat mata memandang tapi berat lagi bahu yang memikul. Aku cuma boleh membantu tapi tak dapat nak menyelami dan merasai perasaan yang berada jauh didalam hati dia. Perlahan bahu Saufa kutepuk. Mata yang terbuka keletihan. ‘Aduhai sayang, sabarlah.’
“Bangun lah, boleh solat tak? Kalau boleh pergilah mandi, nanti abang carikan telekung.”
“Saya… herm, saya… tak boleh solat la.”
“Tak perlah, pergilah mandi. Malam ni Saufa pakai baju abang dulu. Esok baru kita pergi beli baju baru.” Tuala ku keluarkan dalam almari kuhulur kepada Saufa. Perlahan Saufa bangun dan berlalu. Aku mengeluarkan tracks bottom dan tshirt yang aku agak sepadan dengan Saufa. Aku berlalu mengetuk pintu bilik air.
“Saufa, ambil baju ni.” Pintu direnggangkan dan baju tadi kuhulurkan. Aku pun berlalu ke katil merehatkan badan dan fikiran yang penat. Nak tidur, mengantuk dan penat. Tak laratnya. Tak lama kemudian Saufa keluar dengan keadaan yang lebih selesa, kukira.
“Boleh tak pakai baju abang tu? Ok lah nampaknya, tak lah besar sangat. Esok kita cari baju baru.”
“Saya nak tidur kat mana cikgu?” laju je mulut tumembahasakan aku cikgu. Tak ingat ke tak sedar yang aku ni suami dia.
“La kan katil ni besar, tidur je lah kat sini. Tak ader orang nak datang tangkap basah kita lah.” Gurauan aku disambut dingin. Ini lah first night aku ngan manusia yang bernama perempuan. Ni, mula datang akal jahat aku ni. Nafsu, bersabarlah.
“Tak ada bilik lain ker yang boleh saya tidur?”
“Ader, tapikan dah malam ni, Mak Jah dah tidur lah, takkan nak kejutkan Mak Jah suruh kemas bilik. Kesian dekat Mak Jah. Alah, Saufa tidur jer kat sebelah sana, abang tak usik Saufa lah.”
“Tak per ker? Saya tidur kat sofa je, tak boleh ker?”
“Jangan nak mengada-ngada, lagipun Saufa kan tengah bulan mengambang, abang mana boleh kacau Saufa. Berdosa.” Muka Saufa dah memerah dah. Nampak comel pulak bini aku ni. Ni yang aku geram ni. Gelak jahat dah bergema dalam hati aku ni. Hish laki sapa lah ni, rakus.
Perlahan Saufa memanjat katil. Lampu ku padamkan. Akhirnya dapat juga aku tidur, penatnya. Mata aku dah nak tutup dah sebelum aku dengar esakan yang berpanjangan kat sebelah aku ni. ‘Apehal pulak lagi ni, aku dah ngantuk gila-gila babun ni. Menangis kenapa pulak ni.’ Bahu Saufa ku sentuh, perlahan badan Saufa ku raih kedalam pelukan.
“Kenapa ni? Cuba cakap dengan abang kenapa menangis lagi ni?” soalku lembut. Sedangkan hati aku dah nak meletup ni, aku nak tidur lah, perempuan. Mengantuk ni. Perempuan ni buat hal pulak. Wuua mummy, Faqeh nak tidur.
Esakan masih berlanjutan. Aku dah ngantuk sangat ni. Tak larat la. Karang dengan aku sekali yang menangis kang. Ni yang aku benci dengan perempuan ni. Nasib baik lah bini aku ni comel. ‘Aduyai dinda pujaan kesuma jantung hati kanda, tidur lah, mengantuk ni’. Tengah aku dok memikir ni,
“Diam pun. Dah tidur lah ni. Alhamdullilah akhirnya dapat jugak aku tidur dengan aman.” Bisikku jahat. Nak buat macam mana aku memang tak pernah nak share tempat tidur dengan orang lain. Ni tempat aku, tapi malam ni, darurat, kenalah share tempat tidur. Tak kisah lah, janji aku tidur.

0 comments: