BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics

24 June 2009

episod 16

Faqeh Irman
Perlahan wajah merah Saufa ku pandang. Aku tahu dia cuba untuk menahan tangisan. Aku mengagak yang dia tidak pernah mengalami perasaan yang bergini bersama keluarga dia. Kesiannya. Lagi kesian kat aku karang, alahai kopaklah poket. Mesti minah ni pakai barang-barang branded. Tak main lah yang cikai-cikai. Takkan nak tenyeh kad credit kot. Matilah aku nak bayar hujung bulan nanti.
Selesai sarapan kami berlalu dari ruang makan, berehat-rehat. Tepat jam sepuluh nanti kami akan pergi untuk menghabiskan duit yang tak berapa nak cukup bulan ni. Matilah aku. Nak makan apa hujung bulan nanti. Takkan nak mintak along kot. Jatuhlah maruah aku. ‘Come on , Faqeh fikir-fikir. Macam mana nak buat solution untuk money yang tak berapa nak cukup dalam poket ni.’
Sambil aku dok memikir kat dalam bilik ni, Saufa masuk dengan sepasang baju. Baju mummy la tu. Nasib baiklah badan mummy tu solid molid. Buatnya badan mummy macam badan Mak Jah, teruk lah. Dan, nasib baik jugak badan aku ni kecik molek sedikit lah. Ye ke? Ntah-ntah badan dia yang besar sikit kot. Hehehe… Apa lah yang engkau mengarut ni Faqeh? Jam menunjukkan sembilan setengah. Alamak, aku tak siap lagi, kang sebulan mummy membebel belum tentu habis. Bab-bab shopping ni, mummy memang on time (benda lain pun mummy on time jugak, saja nak buat spekulasi sikit…). Lambat pulak perempuan ni bersiap. Berjam dalam bilik air buat apa lah agaknya.
“Cik Saufa sakinah, cepatlah, saya nak masuk toilet ni. Kang lambat, membebel pulak mummy tu.”
Serentak itu, Saufa keluar dengan skirt labuh dan kemeja rona serupa. Kaler fovourite teman tuh, kaler hijo. Ne yang buat teman rase terpaku tak bergorak-gorak ni. Aku mengelengkan kepala. ‘Hish Faqeh, apalah yang merapu cakap perak pepagi bute ni? Ni penangan Saufa lah ni. Alahai comel, cantik, lawa, kiut miut bini aku ni. Kang terberanak juga perempuan ni aku buat karang.’ -Jangan tiru ayat ni bagi yang budak-budak dibawah 18 tahun dan mereka yang masih belum bernikah.- Hehehe… cakap dalam hati je lah. Ego kene tunjuk, macho mesti di jaga. Aku berlalu ke toilet. Saufa masih lagi di depan meja solek masa aku dah siap pakai baju. Menyisir rambut yang hampir separas pinggang tu. Alangkah indahnya kalau rambut yang keperang-perangan itu ditutup dengan jilbab. Angan-angan ajelah kot buat sementara waktu ni. Sebelum mataku terbeliak melihat Saufa mengenakan scarf di kepala. Macam boleh baca je apa dalam kepala otak aku ni. Bahaya ni. Cantik pulak. Walaupun scarf tu tak menutup sepenuhnya rambut yang keperang-perangannya itu.
Usai bersiap. Kami turun ke bawah menanti yang lain. Nak Jalan-jalankan. Mestilah best. Tapi sat g kopaklah poket aku. Mummy ni pulak ajak g mid valley. Cuba lah ajak pergi masjid India ke? Sehelai baju kat mid valley tu boleh dapat tiga helai baju kat masjid India. Selamat duit aku. Tak perlah.
Along naik kereta ngan papa dan mummy. Aku naik kereta aku lah. Mestilah dengan Saufa. Ahad, sesak doh kat KL ni. Malasnya nak drive. Bersesak-sesak. Kang kat mid valley bukan satu hal lagi dah, dua, tiga hal pulak kang.
“Cantik baju.” Aku memulakan perbualan.
“Baju mummy. Saya mana ada baju.”
“Taulah baju mummy, tapi padanlah dengan awak. Oklah tu. urm Saufa, abang nak cakap sikit ni.”
Dia mengangkat kening, tanda menyoal.
“Nanti jangan pilih baju mahal-mahal ye, abang takut tak cukup duit nak bayarkan nanti. Lagipun taulah kan, mid valley, sehelai pun dah beratus.” Muka aku dah kebas ni. Malu… Cakap kat dia yang aku tak cukup duit.
“Tak per lah Saufa ada duitlah. Nanti Saufa keluarkanlah duit. Jangan risau lah. Beli sehelai dua untuk baju nak g jalan-jalan je. Baju duk umah, beli je kat Giant.” Brilliant. Selamat duit aku. Bukan apa aku cuma memikirkan masa depan.
“Abang minta maaf. Bukan abang tak berduit, ada duit tapi yelah, takut hujung bulan nanti tak tau nak makan apa. Kalau abang seorang tak per. Takkan abang nak bagi Saufa makan maggi kot. Duit Saufa tu simpan ajalah. Buat waktu sesak nanti.” Ujarku plastik. Ego kene tunjuk, macho ke jaga.
Kami membeli belah dengan happy. Nasib baik semua baju Saufa tenyeh kad credit papa. Mummy lah yang suruh. Papa pun mengangguk je. Aku pun ok je. Along Hakim senyum aje. Al-maklumlah dia pun dapat sepasang tuxsedo free. Papa belanja. Aku? aku dapat baju kemeja dengan tie. Saufa, tak payah cakap daripada luar ke dalam semua mummy tenyeh kad credit papa. Botaklah kepala papa hujung bulan ni. Aku senyum ajalah. Nak bantah, tak sanggup aku nak bayar semua tu. Saufa pun dah serba salah. Puas dia pujuk mummy, jangan beli yang mahal-mahal. Mummy buat tak tahu je. Yelah, mummy mana ada anak perempuan, nak tunggu along nikah lambat lagi. Saufalah dapat benefitnya.


Saufa sakinah.

Hailo mummy cukup-cukuplah tu. Botaklah papa nak bayar hutang kad credit hujung bulan nati. Beli banyak-banyak pun, bukan aku pakai sangat. Bukan pergi mana pun, pergi sekolah, balik duduk kat rumah. Takkan nak pakai lawa-lawa kot. Laki aku tu cikgu je mummy. Bukannya businessman macam Along Hakim tu. Kalau aku ikut jejak mummy, botaklah kepala suami aku tu. Aku hanya mampu membiarkan. Papa pun buat tak tau aje. At last tengok, tangan papa, mummy, aku, along, Faqeh penuh dengan barang-barang ‘kami’. ‘Kami’ means aku dengan mummy jer. Giler r shopping today. Kalah mama ngan Kak Atiya shopping.
“Jom mama belanja makan kat McD.” Kami bergerak ke Mcd. Selepas makan kami memilih untuk solat zuhur dimasjid berdekatan dan lepas tu baliklah. Kan aku dengan Faqeh dah nak balik perak.
“Seronok shopping tadi?” soal Faqeh, jengkel.
“Tak jugak. Sebab pakai duit orang. Bukan duit sendiri. Nanti kesian papa nak bayar hutang kad credit.” Jawabku lembut berbaur simpati. Aku seboleh-bolehnya menyabarkan diri. Aku sedar diri aku menumpang dekat rumah orang.
“Kemas lah apa yang patut, pukul enam karang kita gerak. Awal sampai kita singgah amik barang Saufa dulu. Parent Saufa dah izinkan Saufa amik barang-barang Saufa kat rumah tu.” Rasa macam nak melompat jer. Seronok sangat boleh amik barang-barang aku kat rumah tok. Nampaknya buat sementara ni aku tinggal dengan Faqeh dulu lah. Mana lagi aku nak duduk? Aku bukan ada siapa-siapa lagi. Redho ajerlah. Tanggungjawab yang sepatutnya aku pikul dua tahun lalu terpaksa aku galas sekarang. Ya Allah berikan aku kekuatan, keampunanan dan keredhoan-Mu dalam menjalani hidup sebagai seorang isteri yang solehah. Berikan aku jugak kesetian yang abadi terhadap suami aku dan berikan kami kehidupan yang baik dan diredhoi. Kalau di izinkan KAU ya Allah, aku berharap agar cinta kami biar sampai ke syurga-Mu.
Doa yang bermain dibibirku setelah aku di paksa menerima kenyataan yang aku bukan siapa-siapa lagi.
Tepat jam enam petang, kami bertolak pulang ke Perak. Perjalanan yang hanya ditemani sepi antara kami. Aku teringat muka mummy waktu melepaskan kami tadi. Merah. Macam nak menangis je. Hish, jahatnya mulut aku ni. Buat apa mummy nak menangis. Sayang sangat ke mummy kat Faqeh tu?
“Urm, cikgu nak tumpang tanya boleh tak?” soalku perlahan. Ketika itu kereta Faqeh sudah membelok melepasi tol Behrang. Katanya nak ke Family Mart, beli barang-barang dapur sebelum pulang ke rumah.
“Nak tanya apa?”
“Tak per ke saya duduk dengan cikgu ni? Takut cikgu tak selesa pulak.”
“Kalau awak tak duduk dengan saya awak nak duduk dengan siapa? Dah la tu, redhokan aje apa yang dah jadi, Allah Maha Mengetahui, Dia tahu apa yang terbaik untuk kita. Dah sampai pun, jom turun beli barang. Kat rumah saya tu tak ada barang. Semua dah habis. Ambil lah apa yang Saufa selalu beli. Saya bayar.” Di dalam pasar raya aku mengira-ngira barang yang patut aku beli.
‘Urm nak beli apa ya? Kalau ikut kepala otak aku ni banyak aku nak beli ni. Milo, teh, biskut, nescafe 3 in 1, beras, sardine, telur, gula, bawang, sos cili, kicap manis, kicap masin, perencah, urm, apa lagi ye? Ha, ‘roti kering’, sabun basuh, sabun mandi, shampoo dan lain-lain. Tengok berapa banyak barang aku amik, mengamuklah si Faqeh ni nak membayar. Tu lah tadi dok tinggalkan aku, pergi nak tengok baju konon. Bayar je lah ye cikgu Faqeh Irman.’
“Banyaknya awak ambil. Ni untuk stok setahun ker?” Faqeh mengelengkan kepala. Tak percaya dengan troli yang aku bawak tu. ye lah, mana tak nya, penuh satu troli dengan barang-barang. Muka kelat Faqeh waktu mengeluarkan duit yang tertera di mesin cash ku pandang lucu. Senang-senang je RM323.95 aku belanjakan dalam masa tak sampai sejam. Kata semua barang tak ada, aku belilah, takkan nak marah kot. Percaya atau tak bukan masalah aku… Hati aku ketawa riang tengok muka Faqeh macam ayam berak kapur masa bayar tadi. Itulah bagi lagi aku membeli belah. Siapa suruh. Aku kalau babbab barangan dapur ni expert sikit. Kalau bab-bab baju ke, kasut ke, alat mekap ke, aku kurang sikit. Yelah aku kan ikut mak je pergi shopping, bukan ikut mama. Kalau ikut mama macam Kak Atiya pandai lah aku nak shopping baju ke, kasut ke. Ni ikut mak, mestilah mak g shopping barang dapur. Tak kan lah mak nak pergi Suria KLCC pergi shoping ikan dengan sayur kot. Baju mak pun, baju kurung yang dia jahit sendiri. Baju aku pulak, abang yang belikan.

0 comments: